Czy przesyłka kurierska musi być w nowym opakowaniu?

Wysyłając przesyłkę kurierską dość banalnym problemem bywa kwestia opakowania. Czy karton, w którym znajduje się paczka musi być nowy? Jak kurier zareaguje na to, że na powierzchni będą zamazane dane poprzedniego nadawcy czy adresata? Kwestie prawidłowego opakowania przesyłki kurierskiej wydają się być kuriozalne, ale mogą mieć duże znaczenie np. w kontekście reklamacji.

Wbrew temu co mogłoby się wydawać, zapakowanie przesyłki bywa problemem. Po pierwsze: może generować koszty. Dzieje się tak np. w sytuacji, gdy dwie osoby umawiają się na sprzedaż wraz z wysyłką niepotrzebnego jednej z nich przedmiotu. Kwota do zapłaty nie jest duża – to np. 30 zł. Kupujący weźmie na siebie również koszty wysyłki kurierskiej. Jeśli jednak sprzedający ma z własnej kieszeni zakupić nowy karton, wypełnienie oraz folię stretch do właściwego zabezpieczenia paczki, realny zysk będzie mniejszy. Stąd dość powszechnie wykorzystuje się kartony i opakowania z ogólnego rynku wtórnego.

Innym powodem jest ekologia. Karton, w którym dostarczono np. elementy szafki do złożenia – jeśli został odpowiednio otwarty – doskonale sprawdzi się jeszcze wielokrotnie do zapakowania kolejnych produktów wysyłanych już przez odbiorcę pierwotnej paczki.

W efekcie mądre gospodarowanie opakowaniami do przesyłki przekłada się zarówno na ochronę środowiska jak i niższe koszty.

Jak opakowanie przesyłki reguluje prawo?

Jakość pudełka, kartonu czy np. tuby, które kryją przewożony przez kuriera towar ma spore znaczenie dla całego procesu. Chodzi nie tylko o odpowiednie zabezpieczenie przed uszkodzeniem. Jakość kartonu przełoży się np. na czas doręczenia – jeśli będzie naderwany i trudny do sortowania automatycznego, firma kurierska może opóźnić jego dostawę. Możliwe, że w takiej sytuacji kurier doliczy również dodatkowe opłaty.

W efekcie wykorzystanie opakowań, które nie są nowe ma oczywiście sens – ekonomiczny i środowiskowy – ale pod warunkiem, że w pełni nadają się do powtórnego wykorzystania. Są stabilne, nie ma na nich uszkodzeń mechanicznych i przewóz przesyłki będzie w pełni bezpieczny.

Kwestię tę bardzo szczegółowo regulują firmy kurierskie, które precyzują m.in., że opakowanie powinno umożliwiać prawidłowy i zgodny z prawem przewóz towaru. Przesyłki powinny być również zapakowane tak, by w trakcie transportu nie było ryzyka uszkodzenia innych produktów. Jeśli więc karton przekazany kurierowi będzie znacząco uszkodzony, nadawca może później odpowiadać za to, co zdarzy się z innymi paczkami podczas jazdy. W tym przypadku kurierzy zastrzegają sobie również np. to, by opakowanie kartonowe było odpowiednio dopasowane do wagi czy zawartości przesyłki.

Oryginalność opakowania a sprzedaż towaru

Ważną kwestią są pozostałości wcześniejszych doręczeń na przesyłce. O ile to paczka prywatna – np. zawierająca produkty wynikające ze sprzedaży między dwoma prywatnymi osobami – ślady po taśmie pakowej czy zakreślone dane innego adresata nie powinny być problemem. Jeśli jednak sprzedaż odbywa się bezpośrednio ze sklepu internetowego, sprzedawca musi zadbać o to, by odbiorca mógł ocenić oryginalne zapakowanie paczki. Tak więc ślady po taśmie czy inne pozostałości będą dyskwalifikujące.

Jeśli więc przesyłki kurierskie mają mieć charakter masowy, warto zainwestować zarówno w lepszej jakości opakowania, których efekt można podkreślić np. stosując taśmę pakową z logotypem sprzedawcy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *