Co powinno zawierać dobre logo?

Co sprawia, że klient potrafi zidentyfikować Twoją firmę? Świetna oferta, ciekawe opakowania a może dobre działania marketingowe? Bez wątpienia są to znaki rozpoznawalne, jednak na pewno nie tak jak logo. To ono pozwala na rozpoznanie marki i co najważniejsze – wyróżnienie na tle konkurentów. Jednak, żeby logo prawidłowo odgrywało swoją rolę, należy zadbać o kilka istotnych kwestii. Zobacz, dlaczego logo jest ważne.

Dlaczego klient sięga po Twoje produkty?

Co sprawia, że marka jest rozpoznawalna? Oferta produktowa jest niewątpliwie jednym z ważniejszych czynników decyzyjnych. Jednak to dlaczego klienci sięgają po konkretne towary, jest uzależnione od znacznie większej liczby elementów. Nawet dobre logo, nie sprawi, że konsumenci wybiorą Twoje produkty, jeśli nie będzie odpowiadała im np. ustalona przez Ciebie polityka firmowa. Warto pamiętać o tym, że proces decyzyjny klienta to znacznie dłuższa ścieżka niż tylko zakup.

Identyfikacja wizualna

Oficjalne zapisy poszczególnych elementów wizualnych umieszcza się w księdze identyfikacji wizualnej, na którą składa się wszystko, co sprawia, że firma jest rozpoznawalna. Identyfikacja wizualna jest narzędziem służącym do budowania tożsamości i świadomości marki. Kreowanie określonego wizerunku opiera się na zaprojektowaniu spójnego systemu wizualnego, dzięki któremu firma może pozycjonować się w branży.

Podstawowe działania, które należy podjąć do w drodze do spójnego wizerunku marki to stworzenie: podstawowych materiałów firmowych, opisu procedur, oznaczeń graficznych, symboli i wzorców postaw, zgodnych z kulturą organizacyjną oraz wyznawanymi wartościami.

Elementy identyfikacji wizualnej

System identyfikacji wizualnej powinien być: zgodny z charakterem firmy i dopasowany do ustalonej polityki firmy. Poszczególne elementy powinny wywoływać pozytywny odbiór i skojarzenia. Co więcej, warto zadbać o to, aby cały system był unikalny i przejrzysty, co wpłynie pozytywnie na oczekiwany odbiór – dzięki temu klienci z większą łatwością zapamiętają, to co im prezentujesz. Do elementów identyfikacji zaliczane są m.in.:

  • logo wchodzi w skład identyfikacji wizualnej i jest jednym z jej kluczowych elementów,
  • kolory firmowe,
  • typografia – wykorzystywany krój oraz wielkości czcionek,
  • szata graficzna druków firmowych oraz materiałów promocyjnych,
  • wygląd opakowań produktów,
  • projekt strony internetowej,
  • ubiór pracowników,
  • wygląd siedziby firmowej i jej otoczenia.

Połączenie tych wszystkich elementów pozwoli Twojej firmie uzyskać czytelną i spójną identyfikację wizualną, dzięki której klienci będą mogli rozpoznać Twoją markę.

Logo a logotyp

Te dwa pojęcia często są ze sobą utożsamiane – niestety błędnie. Na logo składa się logotyp (znak typograficzny) oraz sygnet (znak graficzny). Te dwa elementy mogą zostać połączone, ale zdarza się także, że funkcjonują osobno, jak w przypadku firm tj.: IBM czy Toyota.

Dobre logo, czyli…?

Ciekawe logo pozwoli Ci przede wszystkim zapaść w świadomość klientów. Cechy dobrego logo to:

  • prostota,
  • rozpoznawalność,
  • ponadczasowość.

Dobre logo jest:

  • wyraziste,
  • estetyczne,
  • dopasowane do wartości i filozofii Twojej firmy,
  • uniwersalne, dzięki czemu można wykorzystać je na wielu nośnikach – np. na papierach firmowych, materiałach promocyjnych czy gadżetach i kubkach reklamowych
  • czytelne,
  • zapadające w pamięć.

Jak zaprojektować logo?

Przede wszystkim zwróć uwagę na:

  • typografię – nie powinno używać się więcej niż 2 rodzajów czcionek; ze względu na kształt, litery mogą prezentować różny charakter wypowiedzi; kształt może decydować o tonie, głośności, akcencie, rytmie, tempie czy nawet nastroju odbiorcy,
  • rodzaj kształtu – ludzki mózg odbiera grafiki, zachowujące matematyczne proporcje, jako przyjemniejsze dla oka,
  • psychologię kolorów – wbrew pozorom odcień nie ma takiego znaczenia, jak jasność i saturacja; nie warto również używać więcej niż 3 kolorów,
  • skalowanie – logo powinno zawsze wyglądać dobrze – niezależnie od rozmiaru.

To, w jaki sposób przygotujesz logo, będzie decydowało o odbiorze Twojej marki przez klientów, dlatego warto zwrócić uwagę na jego poszczególne elementy już na etapie przygotowania. Prawidłowo przygotowanie zapobiegnie również wprowadzeniu ewentualnych korekt w przyszłości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *